گروه بورس: موج اعتراض‌ها به سیاست دولتی‌شدن بازار پتروشیمی و خروج این محصولات از بورس کالا و همچنین توقف خصوصی‌سازی‌ شرکت‌های پتروشیمی بالا گرفت.

بورس

به گزارش همشهری، در تازه‌ترین رویداد بیژن زنگنه، وزیر نفت برای توضیح در این‌باره به مجلس فراخوانده شد. ابتدای هفته جاری عباس شعری‌مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت، مشکل فروش محصولات پتروشیمی را بورس کالا دانسته بود، به‌دنبال انتشار این سخنان بحث خروج محصولات پتروشیمی هم از بورس کالا قوت گرفت. این موضعگیری انتقاد شدید و فراگیر کارشناسان و فعالان اقتصادی را در پی داشت. در ادامه این روند، شرکت ملی پالایش و پخش هم روز دوشنبه اعلام کرد که بنزین را در بورس انرژی عرضه نخواهد کرد. بیژن زنگنه وزیر نفت در طرح‌هایی که پیش از دریافت رأی اعتمادش از مجلس ارائه کرده فروش نفت و فرآورده‌های نفتی از طریق بورس انرژی را از برنامه‌های اصلی‌اش اعلام کرده بود.

موضع سازمان بورس

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اظهارنظر مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفت: این کار شدنی نیست، مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی اگر به‌دنبال رفع مشکلات‌شان و ایجاد مکانیسم‌های کنترلی هستند باید به تقویت عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا کمک کنند؛ ضمن اینکه به‌دلیل ساختار‌های شفافی که در بورس کالا برای فروش محصولات پتروشیمی به‌وجود آمده است این کار شدنی نیست.

محمودرضا خواجه نصیری در این‌باره توضیح داد: مجلس شورای اسلامی در سال 86مجوز عرضه محصولات پتروشیمی را صادر کرد. در حال حاضر معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا به‌صورت شفاف انجام می‌شود البته مشکلاتی نیز برسر این معاملات وجوددارد که ارتباطی به بورس کالا ندارد و همه این موارد مربوط به مقرراتی است که از بیرون وضع شده و باید دراین باره تصمیم‌گیری ‌شود.
او درباره بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفت: مراحل فروش محصولات پتروشیمی دربورس کالا از زمانی که محصول ثبت می‌شود تا زمانی که تحویل مشتری می‌شود کاملا در اختیار سیاستگذاران است و بورس کالا در این‌باره نقشی ندارد بنابر این اینکه بورس کالا را متهم به ایجاد خلل در فروش محصولات پتروشیمی می‌کنند کاملا غیرواقعی است و اساسا خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا شدنی نیست.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس تأکید کرد: خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا یعنی خروج از یک سیستم نظام‌مند و شفاف به سمت یک سیستم پر از هرج و مرج و غیرشفاف که نقش واسطه‌ها را در این فضای غیرشفاف پررنگ می‌کند و منجر به ایجاد رانت در فروش محصولات پتروشیمی می‌شود.خواجه نصیری تصریح کرد: اگر اشکالی در نحوه معاملات محصولات پتروشیمی بورس کالا وجود دارد به حوزه قیمت‌گذاری و کسانی که در این حوزه در حال تعیین قیمت هستند مربوط می‌شود.

او با بیان اینکه باید تکلیف خودمان را در این‌باره روشن کنیم که آیا می‌خواهیم یک بازار رقابتی و شفاف داشته باشیم یا می‌خواهیم به سمت یک بازار غیرشفاف و انحصاری پیش برویم، به مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی توصیه کرد: بهتر است سیاست‌های اصلی دراین باره تعیین شود، اگر ما می‌خواهیم در حوزه فروش محصولات پتروشیمی به سمت یک بازار شفاف و رقابتی پیش برویم بهترین مکان برای آن بورس کالاست.

او افزود: به‌نظر می‌رسد آنچه مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام می‌کنند برمی‌گردد به نبود اشرافی که در این حوزه دارند. مطمئنم که اگر بررسی‌های بیشتری در این‌باره انجام دهند متوجه می‌شوند که عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا هیچ وقت یک اجبار نبوده بلکه یک مزیت برای این صنعت بوده، بنابر این بهتر است در این‌باره درجهت رفع مشکلات گام برداشته شود.

پیگیری عرضه نفت از سوی وزارت اقتصاد

از سوی دیگر به‌دنبال مخالفت شرکت ملی پالایش و پخش باعرضه بنزین در بورس انرژی، شاپور محمدی، معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: عرضه بنزین در بورس انرژی از طریق این وزارتخانه پیگیری می‌شود و در عین حال فروش نفت خام در این بورس نیز در نیمه دوم سال آغاز خواهدشد.

شاپور محمدی درباره عرضه 5هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی گفت: براساس نشستی که با بیژن زنگنه وزیر نفت برای عرضه نفت در بورس انرژی برگزار شد، قرار شد 5هزار بشکه نفت در بورس انرژی عرضه شود. وی درپاسخ به این پرسش که این عرضه چه زمانی انجام خواهد شد؟ گفت: احتمالا این عرضه در نیمه دوم سال انجام خواهد شد. محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا بدنه وزارت نفت با عرضه نفت و همچنین بنزین در بورس انرژی مخالف است؟ گفت: موضوع عرضه بنزین و همچنین نفت از طریق وزارت اقتصاد دنبال و پیگیری می‌شود.

کد خبر 234280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز